EdwardHopper

EdwardHopper
Morning sun

torsdag 29. september 2011

Helene Bøksle vs A.B.B.


Bøksle om manifest-omtalen: - Følte meg maktesløs

FORTELLER: For første gang snakker Helene Bøksle ut om å bli nevnt i terrorsiktedes manifest. FOTO: NRK Lydverket


Av Kristine Hellem Aanstad


(VG Nett) Artist Helene Bøksle (30) ble livredd da hun hørte om omtalen av seg selv i Anders Behring Breiviks terrormanifest.

VG Nett følger


Artisten var på vei til Danmark og ante ingenting da hun ble gjort oppmerksom på grusomhetene.

- Jeg sto og pakket da jeg fikk en telefon fra Fevennen i Kristiansand som fortalte meg at musikken og stemmen min var koblet til manifestet til gjerningsmannen. Jeg ble livredd, jeg forsto det egentlig ikke da. Man er jo på en måte i sjokk over det som allerede er skjedd, og så får man en slik beskjed, sier Bøksle til Lydverket-programleder Asbjørn Slettemark.

NRK2-programmet har tatt for seg hvordan musikk blir koblet til massedrap.

Bøksles anstrengte forhold til temaet har ført til at hun fremdeles ikke har sett filmklippet som var lastet opp på Youtube.

- Frem til i dag har jeg ikke ville spille det klippet hjemme hos meg selv. Jeg vil ikke se det. Jeg vil ikke ha det inn i livet mitt mer enn det er, sier Bøksle til Lydverket.

Musikk som motivasjon

Dette er ikke første gang gjerningsmenn bruker musikk som motivasjon for å utføre grusomme handlinger, påpeker programleder for Lydverket, Asbjørn Slettemark til VG Nett.


- Dessverre er det slik at musikk opp gjennom historien kan kobles til massedrap og terror. 

Hitlers fascinasjon for Wagner, Charles Manson sin bruk av Beatles i seriedrapene til kulten hans og den finske skoledrapsmannen i Jukelan sin begeistring for norsk black metal. Listen er tragisk lang, og aldri har det vært mer grusomt enn med massedrapsmannen sin omtale av Helene Bøksle som motiverende når han skal i kamp, sier Slettemark. I manifestet beskriver gjerningsmannen hvordan musikken til Bøksle motiverte han til å gjøre terrorhandlingene.

Klarte ikke stanse det

Da manifestet og YouTubeklippet var lagt ut på nettet gikk det verden rundt i rekordfart. Bøksle forteller i TV-intervjuet at hun følte seg maktesløs i kampen for å få det stoppet.



- Man står uten en hvilken som helst mulighet ti å gjøre noe med det. Jeg prøvde å få det slettet fra Youtube, men det som skjer i vår verden er at ting sprer seg så fort.

Jeg var i Danmark, og så hørte jeg plutselig stemmen min på nyhetene. Det spredde seg over hele Europa, og jeg fikk telefoner fra TV-kanaler i hele verden. Jeg hadde ingen muligheter til å stanse det, forteller hun.

Blitt sterkere

Bøksle er fast bestemt på å ikke la gjerningsmannen knekke henne.- Han har stjålet musikken og misbrukt den, men det skal han ikke få lov til, sier hun.Siden 22.juli har hun vært forsiktig med å snakke med pressen, ut av respekt for de pårørende og involverte.- Jeg er dratt inn i dette, men jeg er ikke offeret her. Min musikk er blitt misbrukt, men på den andre siden er det noen som har mistet sine nærmeste. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt, avslutter hun.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar