EdwardHopper

EdwardHopper
Morning sun

tirsdag 2. august 2011

Du kan se stor kunst på gata i Tigerstaden, sier Gordon.

- Gatekunst er byens poesi

Byrådet i Oslo må omfavne og se verdien av gatekunsten, mener gatekunstartisten Christian «C215» Guémy.
TIRSDAG 2. AUGUST, 2011
- Gatekunst er byens poesi
BYENS MANGE LAG:- Definisjonen de fleste har av gatekunst, er kunst plassert på gaten, men jeg foretrekker å relatere det til byens poesi og dens mange lag av maling og plakater, menneskelig spor og graffiti, sier graffitikunstneren Christian Guémy. Foto: Viktor Gjengaar



Den dukker opp over alt: i form av hyener på Stureplan i Stockholm, eller som små street art-kunstverk på t-baneunderganger og grå mursteinsvegger. Noen ser på det som hærverk, andre som byens poesi. Gatekunstens galleri er byen, og vaktmestrene rundt i Oslo vil trolig irritere seg over nye gatekunstverk etter at den franske gatekunstneren C215 besøkte Oslo for noen uker siden og etterlot seg 30 kunstverk.
Kunstneren C215
Kunstneren, som kaller seg C215, er en anerkjent gatekunstner i hjemlandet Frankrike. Han lager gatekunst med sjablonger og spraymaling, og kaller kunsten sin graffitikunst.
- Du kan bare skrive mitt ordentlige navn, Christian Guémy. Jeg har ingen ting å skjule. Kunstnernavnet mitt er en kommentar til det samfunnet vi lever i og hvor alle er redusert til et nummer, sier Guémy, som mener gatekunsten blir mer poetisk når den er ulovlig.
- Gentrifisering og standardisering av byrommet gir det en kommersiell verdi, og etterlater ingen plass til personlige uttrykk - så lenge de ikke er kommersielle. Fordi enkelte graffitiartister nå har fått en kommersiell verdi, blir det litt mer tolerert, sier han.
- Hva er gatekunst?
- Definisjonen de fleste har av gatekunst, er kunst plassert på gaten, men jeg foretrekker å relatere det til byens poesi og dens mange lag av maling og plakater, menneskelig spor og graffiti, sier Guémy.
Han har selv blitt omfavnet av byrådet i Paris som har bestilt veggmalerier av ham. Byrådet har de siste årene i større grad kjøpt gatekunstprosjekter, og gjort flere og flere vegger tilgjengelig for graffiti.
- Mange gateartister har institusjonell anerkjennelse i Frankrike, det er nok fordi vi har en over 40 år gammel historie med urban kunst og en lang tradisjon med gatekunst, fra New Realists og Pignon Ernest til den yngste generasjonen som jeg hører til, sier Guémy.
Paradoks
Gatekunst er en stadig voksende trend. Fra amerikanskinspirert graffiti til den fasen vi har kommet til nå, hvor kunst i alle former har inntatt gatene. I Stavanger arrangeres en årlig gatekunstfestival, og i Bergen har de satt ned en egen «Handlingsplan for graffiti og gatekunst». Guémy mener byrådet i Bergen har et mer pragmatisk syn på gatekunst enn byrådet i Oslo.
- Det er et paradoks at man bruker flere millioner på å gjøre museene tilgjengelig for folk, når man samtidig ikke gjør noe for å fremme graffiti og street art. Det burde vært vegger som er tilrettelagt for gatekunst, og politikerne burde støtte denne typen kunst og benytte seg av den i større grad. Gatekunsten gir byen en større sosial verdi, sier Guémy, som mener at byrådet i Oslo har mye å lære.
Gatekunst til besvær
Tidligere i sommer skrev Klassekampen om hyenene som plutselig dukket opp på Stureplan i Stockholm. Skulpturene ble fjernet og låst inne på Trafikkontoret av myndighetene i Sverige. Kunstneren, Mr. Olabo, ble bøtelagt av politiet for «grovt hærverk».
Kultursjef i Aftonbladet, Åsa Linderborg, omtalte hyenene som «en kontrast til den andre offentlige kunsten som omgir oss». I Oslo er det nulltoleranse når det kommer til gatekunst. Bo Krister Wallström, fungerende direktør i Statens fagorgan for kunst i det offentlige rom, mener denne strategien er problematisk. Men kunstkritiker og kurator, Erlend Hammer, mener en sammenlikning mellom gatekunst og det etablerte kunstfeltet virker forflatende og kunstfiendtlig.
De lærde ser altså ut til å strides, og mens debatten gikk i Klassekampen, gikk en franskmann rundt i Oslos gater med sprayboksen og tilførte byen nettopp gatekunst - eller poesi som han selv kaller det.
Hva er hærverk?
Guémy synes det var en fin opplevelse å male kunstverk i Oslo. Han jobber ikke slik man vanligvis vil se for seg at graffitikunstnere jobber, men står på gaten i dagslys med sprayboksen.
- Folk i Oslo reagerte positivt og stoppet for å spørre meg om prosjektet mitt. Tendensen er at folk generelt omfavner gatekunsten, men politikerne har en vei å gå, sier han.
- Hvorfor driver du med gatekunst?
- Det er den mest moderne kunsten som gjenspeiler samtiden best mulig. Jeg begynte å lage portretter av min datter Nina for å samle minner fra hennes oppvekst og min kjærlighet til henne. Hun er åtte år og har begynt å lage sjablonger selv, ser han.
- Hva er hærverk og hva er kunst?
- En vandal er en som forvandler noe vakkert til noe stygt. En kunstner er en som gjør noe stygt til noe vakkert, sier Guémy.
Han maler portretter av vanlige folk og mennesker som er utstøtt av samfunnet.
- Hjemløse mennesker er perfekte for å skape en kontekstuell kunst, da de ofte befinner seg nettopp på gaten.
Han maler folk i faktisk størrelse og store bilder. Målet er å overraske folk og få fram en følelse.
- Folk er vant til å se de flinkeste kunstnerne i gallerier hvor de selger bildene sine. De forventer ikke å komme over et mesterverk på gata. Det er her opplevelsen av poesien kommer inn, dette er kunst du ikke kan kjøpe og ta med hjem, den oppstår og finnes kun på gata.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar