EdwardHopper

EdwardHopper
Morning sun

lørdag 18. juni 2011

Gordon gratulerer Dag Solstad

Æreslønn til refseren Solstad

Oslo (NTB-Dag Kjørholt): Forfatteren Dag Solstad (69) har ikke vært nådig i sin kritikk av sosialdemokratiet. Fredag ble samfunnsrefseren tildelt statens æreslønn for sitt forfatterskap.

– Han får ikke denne æreslønnen for en langvarig lojalitet til sosialdemokratiet, snarere tvert imot. Hva hadde det norske sosialdemokratiet vært uten den kritikken vi har fått gjennom kunsten? Solstad har i sin samfunnskritikk vært med på å utvikle det norske samfunnet, sa kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) til NTB.

Med Solstad ved sin side på en sofa i et hjørne i Riverton-rommet i Litteraturhuset, kunngjorde hun tildelingen i Oslo fredag. Æreslønnen er på 200.000 kroner i året, den er skattefri og varer livet ut.
Solstad er den fjerde som tildeles lønnen siden ordningen ble innført i 1963. Tidligere har skuespilleren Per Aabel (1973), bildehoggeren Fritz Røed (1977) og skuespilleren Wenche Foss (2002) mottatt æreslønn.
– Jeg er overrasket og glad, sa forfatteren som ikke visste hva han skulle bruke pengene til, annet enn at de ganske sikkert ville bli brukt.
Kulturministeren har lest alt han har skrevet og har «16/07/41» og «Svik. Førkrigsår» som sine favoritter.
– «Svik» kjenner jeg fra min egen familiehistorie som bestefaren min fortalte.
Hun trakk også fram beskrivelsen av Arbeiderpartiet som «ørnen i norsk politikk».
– Den hadde visse sider ved seg som Dag har gjort folk kjent med. Det blir ofte fremstilt som noe fantastisk, men det var visse sider ved den ørnen som ikke var videre sympatisk og som han har utfordret.
Selv har forfatteren ingen favoritter blant egne bøker.
– Jeg er fornøyd med alle sammen i den forstand at det er omtrent så godt jeg har vært i stand til å skrive, kanskje enda bedre. Egentlig har jeg alltid hatt følelsen av at jeg har overgått meg selv. Det betyr jo ikke at alt er like godt. Jeg kan jo ikke vurdere mine egne bøker. Jeg kan bare høre på hva folk sier. Dette er ikke selvskryt, det er fakta, sa han.
– Han har beskrevet historien i Norge de siste 50 år på en fantastisk måte. Hans forfatterskap er et eksempel på at skjønnlitteraturen kan overgå historieskrivingen, sa statsråden.
Solstad er den første forfatteren som får æreslønn.
– Eldre kunstnere har fått den tidligere og han er en eldre kunstner som uavhengig av sjanger vil bli stående igjen fra denne tiden. Vi må bli flinkere til å anerkjenne den posisjonen kunsten har i vår samtid, sa Huitfeldt.
Forfatteren har et svært avslappet forhold til egen posisjon i norsk litteratur.
– Det har jeg ikke tenkt så mye på og det bør man kanskje ikke gjøre heller. Men jeg har reflektert mye over forskjellen på meg selv som ung mann og aldrende mann. Det ligger ikke i kortene at en som debuterer som 24-åring skal være opptatt av å skrive også i en alder av 70. Livet er så mye at det naturlige ville være at man på et eller annet tidspunkt stoppet. For meg har det ikke gjort det.
All hederen til tross, Dag Solstad anså ikke æreslønnen som noen innledning til jubileringen.
– Har det ikke vart i en måned allerede, da? sa han troskyldig.
Men han setter pris på oppmerksomheten.
– Jeg synes alle burde være glad for å bli feiret, inkludert meg selv. (©NTB)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar