EdwardHopper

EdwardHopper
Morning sun

søndag 5. juni 2011

Dag Solstad i samtale med Tor Holm - Utdrag







Hva 
er en roman?


- I utgangspunktet er det slik at hvis en forfatter kaller noe han har skrevet for en roman, så er det en roman.

Kan ikke forfatteren ta feil i dette spørsmålet?

- Da er det en dårlig roman!

(...)

Hvorfor begynte du å skrive romaner?

- For meg har det bare blitt sånn. Det var det jeg hadde lyst til. Men jeg kunne kanskje like gjerne blitt lyriker. Jeg var like opptatt av lyrikk som av prosa, men av en eller annen grunn var det ikke lyrikk jeg begynte å skrive. Jeg hadde vel en eller annen sperre mot det. Det har kanskje å gjøre med min bakgrunn i Sandefjord - lyrikk var kanskje litt for "fint" for meg, litt for borgerlig, eller noe sånt.

Romanen er vel, i hvert fall historisk, mer knyttet til det borgerlige samfunn enn lyrikken?

- Ja. Romanens egentlige storhetstid var jo de lange kjedelige kvelder. Den var datidens underholdning, og høytlesning om kveldene var det økonomiske grunnlaget for dens gjennombrudd som den første masseproduserte kunstformen innen litteraturen.

(...)


Er selve dødsbevisstheten noe du kunne tenke deg å nærme deg mer eksplisitt i dine kommende romaner?

- Nei, jeg tror dødsbevissthet er noe som ligger i oss hele tiden. Uten dødsbevissthet, ingen kunst - uten den forsvinner hele behovet for kunsten.

Tror du ikke at det kan finnes en sammenheng mellom en manglende dødsbevissthet i offentligheten og kunstens kår i vårt samfunn?

- Ja, det tror jeg nok man kan si. I vårt samfunn har det at noe underholder mange blitt et nokså selvsagt kvalitetskriterium i seg selv, og det kan tenkes at dette er typisk for en kultur hvor man prøver å unngå dødsbevissthet. Men dødsbevissthet lar seg ikke utrydde. Den kan utryddes fra det offentlige rom, og innenfor de fleste kultursammenhenger er den i vesentlig grad utryddet. Det ser dessuten ut til at en sentimentaliserende dødsbevissthet slår veldig godt an i dag. Men dødsbevisshet er noe man ikke skal snakke så mye om. I et sivilisert samfunn er den en selvsagthet som ligger under en hver ytring. 


 Lever du i et sivilisert samfunn?



 - Jeg mener at dagens hegemoniske kultur er barbarisk. Det høres ut som en polemisk spissformulering, men jeg opplever faktisk svært mange kulturytringer og kunstytringer i dag som barbariske.


                                                   Kunstner: Tom Gundersen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar