EdwardHopper

EdwardHopper
Morning sun

søndag 4. mars 2012

Dagens leder i Klassekampen - Lørdag 3. mars, 2012

Utfordringen
Bjørgulv Braanen, Klassekampen 03.03.12


Utfordringen


En utredning om litteraturpolitiske virkemidler i Europa viser at av 15 land studien omfatter har ni land boklover med fastprisbestemmelser. En viktig motivasjon for slike boklover er EUs avvisning av den typen bransjeavtaler som til nå har regulert norsk bokomsetning, blant annet med faste bokpriser. Faste bokpriser betyr at en spesiell bok i en viss tidsperiode etter utgivelse skal koste det samme uavhengig av hvor i landet du kjøper boka og om du kjøper den i et supermarked eller i en lokal bokhandel. Et slikt system er med på å verne de mindre bokhandlene, samtidig som det stimulerer bredden i bokutgivelsene. Det er samtidig god dokumentasjon på at et friprissystem fører til økt bestselgersalg og lavere priser på utvalgte bøker, mens fastpris fører til salg av et breiere utvalg bøker. Det er heller ikke mulig å si at et friprissystem generelt fører til lavere priser enn et fastprissystem.

Mange som argumenter mot fastpris og boklov med liksomradikale argumenter om «forlagsmakt», synes ikke å forstå hva utfordringen for norske kultur- og mediebransjer egentlig består i. Det store spørsmålet er om markedsmakt, kontroll og innholdsstyring skal overlates til amerikanske multinasjonale konserner som Apple og Google, eller om det fortsatt skal være mulig å opprettholde et system som sikrer inntjening for norske forlag, mediehus og plateselskaper, slik at man også i framtida kan opprettholde norske produksjonsmiljøer som kan tjene penger på norsk kvalitetskultur.

Aftenposten skrev i går at «du» som kjøper blir taperen hvis fastpris opprettholdes med en ny boklov. Nå kan det diskuteres hva priskonsekvensen blir, men uansett er det uttrykk for snever kortsynthet å la hensynet til lavest mulig pris være avgjørende. Da ville i tilfelle gratisaviser alltid være å foretrekke framfor Aftenposten og Klassekampen, som det koster å abonnere på. I virkeligheten bidrar faste priser - ja også samme pris for ulike titler og produkter - til økt og mer reell konkurranse, fordi den da vil handle om det viktigste; innholdet, den kunstneriske verdien og den redaksjonelle kvaliteten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar