EdwardHopper

EdwardHopper
Morning sun

torsdag 2. februar 2012

Dagens leder i Klassekampen

Google
Bjørgulv Braanen, Klassekampen 02.02.12



Google


Arbeiderpartiet har kjøpt «vikarbyrådirektivet» og andre søkeord på Google. Slik kommer partiets versjon av saker høyt opp når folk søker, og det kan som kjent være effektivt, ettersom de færreste ser på mer enn de ti øverste treffene. Tidligere er det kjent at oljeselskapet BP har kjøpt søkekombinasjoner som «oil spill» (oljesøl) og «Gulf of Mexico», slik at mer BP-vennlige saker legger seg øverst, mens nyheter og kommentarer om oljesølet i Mexico-gulfen havner lenger ned. Det grunnleggende problemet er likevel ikke hvert enkelt selskap eller politisk parti som gjør dette, men selve systemet, der det som oppfattes som nøytrale redskaper for kunnskapsinnhenting, i realiteten er styrt og manipulert av politiske og kommersielle interesser.

Hele forretningsideen til søkemotorselskapene er at søkene skal kunne manipuleres for penger. Søkemotorer vil alltid måtte ha utvelgelseskriterier, men det spesielle her er at preferansene er til salgs. Brukerne vet ikke hvem som har betalt, hvor mye de har betalt, eller hvordan betalingen innvirker på resultatet. Google lagrer også alle søk på en server i USA på ubestemt tid, slik at annonsører kan bruker dataene til målrettet reklame og slik at myndighetene kan undersøke folks søkeprofil. Google kan også filtrere bort uønskede søkeord eller bilder. Søkene er heller ikke de samme fra person til person. VG viste nylig at Frp-eren Bård Hoksrud fikk opp helt andre treff enn SV-eren Heikki Holmås når de søkte på samme ord.

Den kommersielle manipuleringen av nettets søkemotorer er et grunnleggende samfunnsproblem. Mens folk sitter ved sine datamaskin, søkende etter kunnskap og fakta, er de i realiteten underlagt kapitalistisk manipulasjon. Når dominerende aktører, som Google, Facebook, Apple og Amazon kontrollerer samfunnets basale kommunikasjonsformer, har man langt på vei solgt de siste restene av demokratisk offentlighet til kapitalismen. Tida er inne for å diskutere om ikke det offentlige selv må tilby, eller pålegge selskapene å utvikle, umanipulerbare søkemotorer, der kriteriene og preferansene er åpne, kontrollerbare og mulige å fravelge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar