I formidlingens tegn
Av Dag Eivind Undheim Larsen, Klassekampen 03.01.12
Det norske kinopublikummet kan takke Arthaus for film utenfor Hollywoods allfarvei. - Vi har forsøkt å distribuere kvalitet til det norske kinopublikummet, sier direktør Svend B. Jensen.
- For oss handler det ikke bare om å selge billetter, vi tar andre hensyn også, sier Svend B. Jensen, direktør i det norske stiftelsen Arthaus.
Arthaus så dagens lys i 1992, og skulle formidle kvalitetsfilm til det norske markedet. I stedet for å tjene penger, har stiftelsen satset på å oppdra det norske kinopublikummet.
- Det var så mye bra film som aldri ble vist på norske kinoer, det ville vi gjøre noe med. Derfor har Arthaus i 20 år hatt som sin målsetting å distribuere smale og alternative filmer, sier Jensen.
Vanskeligere å være liten
Til tross for Arthaus sin iherdige innsats for det alternative filmuttrykket, har den kommersielle filmen bare blitt mer dominerende i løpet av årene stiftelsen har eksistert.
- Det er blitt vanskeligere å være liten, men det er fortsatt rom for filmene vi distribuerer, sier Jensen, som forteller at Arthaus har en uttalt målsetting om å finne filmer fra hele verden. De ser ofte etter produksjoner fra ikke-vestlige regioner som Asia, Afrika og Sør-Amerika.
- Hva er viktig når dere velger ut filmer?
- Det kunstneriske aspektet er viktig, filmene skal være nyskapende og spennende formmessig. Vi ser også etter filmer som tar opp grunnleggende menneskelige - og samfunnsmessige problemstillinger. Om de kommer til å selge billetter, er mindre viktig.
Selv om mange av filmene Arthaus distribuerer utvilsomt må kalles smale, har stiftelsen likevel store publikumssuksesser på merittlista. Jensen nevner blant annet kultfilmen «Requiem for a dream», av regissøren Darren Aronofsky, om rusavhengighet. Og filmen «Historien om den gråtende kamel», av Byambasuren Daava og Luigi Falorni, som handler om et nyfødt kamelføll som blir avvist av moren sin.
Men også den rykende ferske filmen «Nader og Simin - et brudd», av Asghar Farhadi, om et iransk middelklassepar som blir skilt, er Jensen er veldig stolt av å distribuere. Filmen er aktuell på norske kinoer - og har fått glitrende kritikker.
- «Nader og Simin» slo meg rett i bakken. Det er også en film som tar opp viktige menneskelige og samfunnsmessige temaer.
Hva synes du om de påkostede filmproduksjonene fra Hollywood?
- Jeg kan kose meg med velsmurte Hollywood-filmer, men filmpublikummet trenger også noe annet. Arthaus forsøker å ivareta mangfold på norske kinolerreter, og det er en kamp.
Støtteordninger og salg
For å finansiere sine innkjøp henter Arthaus penger fra ulike støtteordninger, blant annet EUs støtteordninger for europeisk film, MEDIA-programmet, samt bransjeorganisasjonen Film og Kino. Jensen anslår at halvparten av midlene kommer fra salg av dvd, kinobilletter og tv-rettigheter.
- NRK er en viktig støttespiller, og en del av inntektene får vi gjennom salg av tv-rettigheter til NRK. Det er prisverdig at vi har en tv-kanal som fortsatt viser hele bredden innen spillefilmsjangeren, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar